Rotterdam Centraal Station
Rotterdam Centraal, het nieuwe centrale station, is opnieuw verankerd in het centrum van Rotterdam en geïntegreerd in het Europese netwerk van vervoersknooppunten. Hiermee is een centraal station met internationale allure gerealiseerd.
Internationaal knooppunt
Rotterdam Centraal is onderdeel van het Europese netwerk van hogesnelheidslijnen en een knooppunt in de stad. Deze dubbele verbinding, met de stad en met Europa, geeft een bijzondere dimensie aan het station en het stationsgebied. In Rotterdam Centraal komt de Europese reiziger Nederland binnen, en andersom stappen Nederlandse reizigers Europa in.
Eenheid
Het oude station van Sybold van Ravesteyn, dat bestond uit een voorgebouw, een tunnel en open perrons met elk een eigen overkapping, voldeed in omvang, opzet en allure niet aan de huidige eisen. Om die reden moest er een nieuw station komen, dat is ontworpen als eenheid: de stationshal loopt door van het Proveniersplein aan de noordzijde tot het Stationsplein aan de zuidzijde. De 250 meter brede perronoverkapping vormt aldus een geheel met de transferhal en de reizigerspassage. Dat leidt ertoe dat treinreizigers bij aankomst het gevoel hebben een gebouw binnen te rijden.
Twee gezichten
Het ontwerp voor het station en de omgeving is gemaakt door Team CS; een samenwerking tussen Benthem Crouwel Architekten, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en West 8. Het grote verschil in karakter van de gebieden ten noorden en ten zuiden van het station is een van de kwaliteiten van deze locatie. Aan de noordkant ligt een woonbuurt, de zuidzijde vormt onderdeel van het centrum van de stad. In opzet van het stationsgebouw en de omgeving daarvan zijn de verschillen in sfeer geaccentueerd. Aan de noordzijde is het station een transparante hal, die past bij het karakter van de laatnegentiende-eeuwse Provenierswijk. Grote uitbreidingen zijn hier vermeden en de bestaande groenstructuur is verbeterd. De nieuwe spooroverkapping toont zich hier bescheiden en transparant. Aan de centrum zijde toont het station zich in haar nieuwe allure, passend bij de dimensies van het Groot Handels gebouw en de hoogbouw aan het Weena. Het stedelijke aspect van Rotterdam wordt hier versterkt met een groot stedelijke stationsarchitectuur, waarbij het gebouw en het nieuwe Stationsplein in elkaar overvloeien.
Groot maar fijn
De spooroverkapping vouwt zich hier samen tot een uitnodigende en zeer ruime stationshal. Vanuit de hal is tevens een directe toegang tot het nieuwe metrostation eronder. Door het verplaatsen van de tram naar de oostzijde van het plein, is een openbare ruimte ontstaan die een volwaardige en niet door kruisend verkeer gehinderde entree tot de stad biedt voor de aankomende reizigers. Het plein strekt zich uit tot op het Kruisplein en van daar naar het Schouwburgplein. De indrukwekkende schaal van het nieuwe station wordt verzacht door de keuze voor houten bekleding van het gigantische dak.
Oplevering | 2013 |
Projectteam | Benthem Crouwel Architekten, MVSA en West 8 |
Opdrachtgever | ProRail en Gemeente Rotterdam |
Constructeur | Arcadis en Gemeentewerken Rotterdam |
Adviseur installaties | Arcadis en Gemeentewerken Rotterdam |
Bouwkunding aannemer | Bouwcombinatie TBI Rotterdam Centraal (BTRC) |